ח'רבת א-רסם

מיקום

חירבת אר-רסם הוא אתר כפרי קטן הממוקם כקילומטר אחד דרומית-דרום-מערבית לתל עזקה, בשפלה העליונה. הוא מאופיין בריכוז חורבות על גבעה, מוקפת חומות שונות, טרסות ומערות. האתר אינו מזוהה עם אתרים היסטוריים ידועים.

Avraham Faust and Adi Ehrlich

היסטוריה

לקראת סוף תקופת הברזל, בימי ממלכת יהודה הוקם באתר מבנה גדול עם מספר חדרים, אשר ייתכן ושמש כאחוזה ממלכתית. שרידי שימוש בודדים מהתקופה הפרסית (539-332 לפנה"ס), אך לא ברור אם בהמשך ישיר, או שקודם האתר ניטש. האתר שוקם בראשית התקופה ההלניסטית (המאה ה-4) והיה ככל הנראה שייך לאדומים. במאה ה-2 לפנה"ס נחרב האתר , ככל הנראה על ידי החשמונאים, ונשאר חרב עד שיושב מחדש בתקופה הרומית הקדומה (המאה ה-1 לספירה), אולי על ידי יהודים.

היסטוריה של החפירות

האתר נחפר ונסקר בין השנים 1997-2003, תוך התמקדות במבנה הראשי ובשטחים שמסביב. החפירות נערכו על ידי אברהם פאוסט ועדי ארליך וכללו סקירה מפורטת של המערות באזור.

ממצאים חשובים

תקופת הברזל

באתר התגלו חפצים אחדים מתקופת הברזל I (מאות 12-10 לפנה"ס)

תקופה הלניסטית

החפירות גילו תובנות על תפקודו של האתר, כמו תפקידו כפונדק ולא כחווה, על סמך ניתוח חתך דק פטרוגרפי של סירי בישול ומקורותיהם המגוונים של כלי קרמיקה. כלי החרס נמצאו כבעלי אופי מקומי, ומיקומו של האתר בצומת כבישים מרכזי העיד על שימוש בו על ידי אורחים רבים. מטבעות ממטבעות שונות, כולל אלכסנדריה וירושלים,

מקורות

חפירות חירבת אר-רסם, ישראל מאת אברהם פאוסט ועדי ארליך