מוצאם של הפלישתים?

מי היו הפלישתים איפה ומתי הגיעו הפלשיתים לכנען?

מוצאם של הפלשתים הוא נושא למחקר ודיון מתמשכים בקרב היסטוריונים וארכיאולוגים. לפי התנ"ך, הפלשתים היו אחד מעמי הים שפלשו למצרים ולאחר מכן התיישבו בדרום מישור החוף של כנען, אזור המכונה פלשת, הכולל את חמש הערים עזה, אשקלון, אשדוד, עקרון וגת.

By Drawn by Faucher-Gudin, from a photograph by Insinger. – G. Maspero – ed. A.H. Sayce – trad. M.L. McClure, History of Egypt Chaldea, Syria, Babylonia, and Assyria, VI.C, London, 1903-1904., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3426761

עדויות ארכיאולוגיות ורישומים מצריים עתיקים מחברים גם את הפלשתים לעמי הים, קונפדרציה של שודדי ים במזרח הים התיכון, שתקפו את מצרים העתיקה במהלך סוף תקופת הברונזה בסביבות 1200 לפני הספירה. אחת מקבוצות אלו נקראה בכתובות המצריות פלסט, שם שמזוהה לעתים קרובות עם הפלשתים.

מוצאם המדויק של הפלשתים עדיין מתווכח. כמה עדויות ארכיאולוגיות, כולל סגנונות חרס מובהקים ושינויים בשיטות התזונה (כמו הופעת בשר חזיר), מצביעות על מוצא אגאי, אולי מקפריסין, כרתים או היבשת היוונית. נראה שלפלשתים היה ידע מתקדם בעיבוד ברזל, מה שקישר אותם עוד יותר לאזור האגאי.

עם זאת, ניתוח DNA עדכני של שרידים אנושיים מאתר ארכיאולוגי פלשתי מספק עדויות התומכות במקור בדרום אירופה. מחקר שפורסם בכתב העת Science Advances בשנת 2019 הראה שהפלשתים צאצאי אנשים ביוון, סרדיניה או אפילו איבריה (ספרד ופורטוגל המודרנית). מחקר זה תומך ברעיון של הגירה בקנה מידה גדול של אנשים מחוף דרום אירופה במהלך המעבר מתקופת הברונזה לתקופת הברזל.

עד המאה ה-10 לפני הספירה, נראה שהתרבות הפלשתית נקלטה במידה רבה בתרבות הכנענית המקומית. עם זאת, הם נותרו ישות מובחנת מבחינה פוליטית ומוזכרים לעתים קרובות בעימות עם בני ישראל בנרטיב המקראי.