תל אל-עג'ול

מיקום וזיהוי
תל אל-עג'ול ממוקם ברצועת עזה, מעט דרומית לעיר המודרנית עזה. זהו תל גדול, בגודל של כ-12 דונם. האתר זוהה לראשונה כאתר עתיק בסוף המאה ה-19 על ידי חוקרים אירופאים.

By Benno Rothenberg /Meitar Collection / National Library of Israel / The Pritzker Family National Photography Collection, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=114099677

היסטוריה

תל אל-עג'ול יושב לראשונה בתקופת הברונזה הקדומה (בערך 3200-2300 לפני הספירה). העיר הגיעה לשיאה בתקופת הברונזה התיכונה (בערך 2000-1550 לפני הספירה), כשהייתה מרכז מסחר ותרבות. העיר דעכה בתקופת הברונזה המאוחרת (1550-1200 לפנה"ס בקירוב) ולבסוף ננטשה בתקופת הברזל (בערך 1200-550 לפנה"ס).


חפירות וממצאים
החפירות הגדולות הראשונות בתל אל-אג'ול נערכו בשנות ה-30 על ידי הארכיאולוג הבריטי סר פלינדרס פטרי. הוא וצוותו חשפו עיר מבוצרת עם מתווה עירוני מורכב, כולל מקדשים, ארמונות וחומת הגנה. בין התגליות המשמעותיות ביותר היו שלושה מטמונים של תכשיטי זהב מתקופת הברונזה, הנחשבים לממצאים הגדולים מתקופת הברונזה בלבנט. התכשיטים המשובחים הללו, השוכנים כיום ברובם במוזיאון הבריטי ובמוזיאון רוקפלר בירושלים, מציגים את האומנות והתחכום של התרבות הכנענית מתקופת הברונזה.

קובץ:חפירות תל עגול (עי עזה) יב תמוז תרצב 16-07-1932 – iחיים ברגרi btm11386.jpeg


חלון אל העיר הכנענית מתקופת הברונזה
תל אל-עג'ול הוא אתר מפתח להבנת הציוויליזציה הכנענית מתקופת הברונזה. החפירות במקום חשפו עיר תוססת עם תרבות עשירה וארגון חברתי וכלכלי מורכב. האתר הניב שפע של אוצרות ארכיאולוגיים, כולל כלי חרס, תכשיטים, כלים וכלי נשק. חפצים אלה מספקים תובנות חשובות על חיי היומיום של העם הכנעני, רשתות המסחר שלהם והאינטראקציות שלהם עם תרבויות שכנות.


אתגרים ומאמצי שימור
תל אל-עג'ול התמודד עם אתגרים משמעותיים בשל מיקומו ברצועת עזה. הסכסוך המתמשך באזור הגביל את הגישה לאתר והפריע למחקר ארכיאולוגי. למרות האתגרים הללו, נערכים מאמצים לשמר את המורשת העשירה של תל אל-אג'ול. ארגונים בינלאומיים וארכיאולוגים מקומיים פועלים לתעד ולהגן על האתר, ומבטיחים שהדורות הבאים יוכלו להעריך את המשמעות התרבותית הייחודית שלו.