מאמרים

חפירות כיכר קדומים ביפו 2020 (אברהם טנדלר) – כנס יפו 2020

close
08.02.21

חפירות כיכר קדומים ביפו 2020 (אברהם טנדלר) – כנס יפו 2020

חפירות כיכר קדומים ביפו 2020
אברהם טנדלר | רשות העתיקות
בחודשים אפריל–מאי 2020 נערכה חפירה ארכיאולוגית בתל יפו, סמוך לכיכר קדומים לקראת תכנון ופיתוח של שטחי מסחר, שימור ושחזור הבנייה הקדומה. בחפירה תועדו שרידי העיר יפו מתקופת הברזל ב' עד התקופה הצלבנית. הממצא החשוב בחפירה היא חומה, ייתכן של מצודה מהמאה הז' לסה"נ — ראשית התקופה האסלאמית. בשכבה המאוחרת נמצאו שרידי העיר מהתקופה העות'מאנית ומימי המנדט הבריטי. ראויים לציון מיוחד הם תעלת ניקוז, ורחוב מרוצף המלמדים על תכנון עירוני מקיף של העיר יפו בעשור האחרון של המאה הי"ט לסה"נ.
ממצאי החפירה מעשירים את הידוע לנו על החיים בעיר בתקופות אלה. חלקן כמו התקופות הפרסית וההלניסטית, מיוצגות היטב בחפירות סמוכות שנערכו בעבר, חלקן כמו תקופת הברזל ב' לא נחשפו בחפירות ובחלקן כמו בתקופות שלאחר התקופה הביזנטית, חופרי תל יפו בעבר לא עסקו כלל. בהרצאה זו אציג את השכבות שהתגלו בחפירה, ואת הממצאים העיקריים מכל שכבה ואדון באפשרות שהחומה שנחשפה שימשה חלק מהריבאט — מצודת יפו מהתקופה האסלאמית הקדומה.

אברהם טנדלר
ארכיאולוג חופר חוקר במרחב מרכז ברשות העתיקות, דוקטורנט במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, חוקר מערכות יישוב חקלאיות לאורך הדורות, ניהל חפירות בסביבת מודיעין, בראש העין, בכפר ברא ולאחרונה ביפו.