קריסת תקופת הברונזה המאוחרת

מה היו הסיבות שהביאו לקריסת המערכת העולמית בסוף תקופת הברונזה ?

By Lommes – Own work (Translated from File:Bronsealderens_sammenbrudd.jpg), CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=58443542

התמוטטות תקופת הברונזה המאוחרת, המכונה לעתים קרובות סוף תקופת הברונזה, הייתה תקופה של דעיכה וטלטלה חברתית במזרח הים התיכון ובמזרח הקרוב, בסביבות 1200-1150 לפני הספירה. היא הובילה לנפילתן של כמה תרבויות משמעותיות, כולל החתים, המיקנים והמצרים (כמעצמה גדולה), והיא סימנה מעבר מתקופת הברונזה לתקופת הברזל.

מספר גורמים תורמים הוצעו להתמוטטות זו, אם כי קשה לקבוע את הסיבות המדויקות בשל תיעוד היסטורי מוגבל מתקופה זו. גורמים אלה כוללים:

פלישות: עמי הים, קבוצה מסתורית של שודדי ים, מצוטטת לעתים קרובות כגורם מרכזי להתמוטטות תקופת הברונזה המאוחרת. תיעוד מצרי מתאר אותם כפולשים מהצפון שתקפו את ערי החוף של מזרח הים התיכון. זהותם המדויקת של עמי הים אינה ידועה, אך ייתכן שהם כללו מספר קבוצות שונות, כולל הפלשתים.

שינויי אקלים ובצורת: ישנן עדויות לאירוע שינוי אקלים משמעותי בערך באותו זמן עם הקריסה, כולל אינדיקציות לבצורות קשות. זה יכול היה להוביל לכשלי יבול נרחבים ולרעב, ולערער את היציבות של תרבויות מתקופת הברונזה הללו.

רעידות אדמה: סדרה של רעידות אדמה מסיביות, הידועות בשם סופות רעידות אדמה, היו עלולות לגרום נזק משמעותי לערים ולתשתיות, ולתרום לקריסה החברתית.

קונפליקט פנימי ומורכבות חברתית: כמה חוקרים טוענים שהמורכבות הגוברת והתלות ההדדית של החברות הללו הפכו אותן לפגיעות לקריסה. נושאים כמו אי שקט חברתי, חוסר יציבות כלכלית והרחבת יתר של משאבים יכלו למלא תפקיד.

שיבושי סחר: רשתות הסחר היו קשורות זו בזו במהלך תקופת הברונזה המאוחרת. לשיבושים ברשתות אלו הייתה השפעה מדורגת, שהובילה לירידה כלכלית ולחוסר יציבות חברתית.

בעקבות הקריסה התפתח "עידן אפל", שבמהלכו אבדו או נשכחו רבות מהתקדמות תקופת הברונזה. עם הזמן צצו תרבויות חדשות, כולל ערים-מדינות של יוון העתיקה, ממלכות ישראל והאימפריה הניאו-אשורית, שסימנו את תחילתה של תקופת הברזל.